“Het is de enige manier om op korte, middellange en lange termijn van toegevoegde waarde te blijven en volhoudbaar te zijn, zoals men dat tegenwoordig noemt.” Bolletje heeft in 2019 een start gemaakt door haar Bolletje Bewust Beleid te introduceren. Voortbouwend op dit beleid zijn in 2023 de voor Bolletje belangrijkste strategische thema’s geïdentificeerd. Voor de invulling en uitvoering hiervan zijn er projectgroepen in het leven geroepen die ondersteund worden door het management.
Giel is vanuit een intrinsieke motivatie, in combinatie met de behoefte vanuit Bolletje, gestart met de master Circulaire Economie. “Ik bouw hierdoor expertise op en krijg handvatten in de transitie naar duurzaam ondernemen. In de praktijk probeer ik duurzaamheid te integreren in het DNA van Bolletje.”
Doorpakken
“Wij werken onder meer aan de materialiteitsanalyse, de vereisten vanuit het Corporate Sustainability Reporting Directive en de vereisten uit het Corporate Sustainability Due Diligence Directive. Daarnaast houden wij ons bezig met ontwikkelingen zoals de ontbossingswetgeving, de SUP-richtlijn en de Packaging and Packaging Waste Regulation. Kortom, er is een begin, maar er moet nog genoeg gebeuren waarbij het nu vooral zaak is door te pakken en onze acties te laten spreken.”
Zijn collega Gertie Protzman is Facilitair Coördinator bij Bolletje en vult aan: “Onze facilitaire zaken hebben, naast onze core business, een belangrijke impact op het duurzaam ondernemen. Daarom verkennen en implementeren wij op dit vlak ook duurzamere alternatieven. Carel Lurvink geeft daarbij volop ondersteuning met het geven van adviezen. In 2022 hebben we daarom alle hygiëneproducten vervangen door de BlackSatino-productlijn, met de Cradle-to-Cradle-certificering. Ook dit jaar kijken we continu naar mogelijkheden tot verbeteringen, expliciet ten aanzien van duurzaamheid. Denk bijvoorbeeld aan de CaluGreen microbiologische schoonmaakmiddelen die we onlangs hebben getest. Deze zijn op basis van enzymen en microben en volledig chemievrij.”
Samenwerking
“Bolletje is niet voor niets een vaste klant bij Carel Lurvink. Goede communicatie en betrouwbaarheid zijn belangrijke factoren die hebben geleid tot het vertrouwen in Carel Lurvink en zij maken de samenwerking erg prettig. Al jarenlang nemen wij diverse Calu-producten af die keer op keer hun kwaliteit bewijzen.”