Voedselveiligheidscultuur. Geen woord dat tijdens de avondmaaltijd snel op tafel zal komen, maar voor Carel Lurvink is het dagelijkse kost. Reiniging is binnen de voedselverwerkende industrie immers een integraal (en zeker ook cruciaal) onderdeel van het bedrijfsproces.
"De voedingsmiddelenindustrie ligt permanent onder een vergrootglas", stelt Jan Hoekstra, senior sector specialist Food Industry & Pharmacy bij Carel Lurvink. "Terecht, de branche heeft immers direct invloed op belangrijke zaken als volksgezondheid en maatschappelijk welzijn.” Dat maakt dat foodbedrijven als het gaat om schoonmaakmiddelen en -materialen er de voorkeur aan geven samen te werken met een partner die niet alleen een totaalpakket levert, maar bovendien de branche goed kent. "Een rol die wij voor ze kunnen invullen”, stelt Jan. "We zijn geen dozenschuiver, maar een adviseur die toegevoegde waarde biedt. Dat is waar foodbedrijven behoefte aan hebben.”
Kennispartner
Carel Lurvink geeft de rol van kennispartner concreet gestalte door de foodsector te voorzien van alle denkbare schoonmaakmiddelen en -artikelen. "Maar nog veel belangrijker, van advies en ondersteuning”, stelt Jan. "Een product leveren is één, dit op een juiste manier toepassen is vaak een ander verhaal. Zeker in de hectische praktijk van alledag schiet een juist gebruik er nog wel eens bij in. Door kennissessies, workshops en wanneer gewenst coaching on the job zorgen we dat medewerkers optimaal geïnformeerd worden over de producten die wij leveren. Vaak is bijvoorbeeld de veelzijdigheid van een poetsdoek groter dan gebruikers denken. Dat is pure winst.
Andersom krijgen wij op deze manier een schat aan informatie vanuit de markt. Die gebruiken we op onze beurt voor het verbeteren van bestaande en het ontwikkelen van nieuwe producten.” De eisen die aan schoonmaakmiddelen en -materialen worden gesteld, komen steeds hoger te liggen. Jan: "Recent is BRC Food 8 van kracht geworden (waarover op de volgende pagina’s meer, red.). Bepaalde afnemers stellen dat als eis, dus moeten de betreffende producenten daar aan voldoen. Dat heeft invloed op de keuze van middelen en materialen, maar vraagt ook veel van medewerkers. Niet alleen van schoonmakers en andere facilitaire krachten, maar ook van de procesoperators aan de machines. Juist deze groep helpt Carel Lurvink bij het vergroten van hun kennis en vaardigheden.”