Hoe houdt u uw winkel schoon en hoe beoordelen klanten uw netheid?

Facility - Hoe houdt u uw winkel schoon
Waar letten klanten op en waarop zou u dus moeten letten?
Als u een winkel, supermarkt of restaurant binnenloopt en direct plakkerige vloeren, stofnesten en vieze ramen ziet, draait u zich het liefst meteen weer om. En u bent niet de enige. Volgens marktonderzoekbureau Consumer Reports is er niets dat klanten meer tegenstaat dan viezigheid. Het omgekeerde klopt ook. Klanten waarderen een nette en schone winkel. Maar waar letten ze precies op? En waarop zou u dus ook moeten letten?

Waarop letten winkelende klanten?

Veel klanten staan sceptisch tegenover de netheid van winkels en restaurants. Ze hebben tv-programma's met verborgen camera's gezien die de vieze geheimen van restaurants, winkels en supermarkten onthullen. Het is dus uw taak ze te overtuigen dat uw winkel wél schoon is. U maakt een goede eerste indruk bij klanten met:

  • Een nette en schone stoep. Voordat ze uw winkel zelfs maar binnengaan, willen klanten een schone stoep zien. Uw eerste indruk begint dus al buiten.
  • Een keurige ontvangst. Uw ingang moet brandschoon zijn, van de vloermatten tot de ramen. Consumenten irriteren zich vooral aan sigarettenpeuken, kauwgom en vieze vlekken.
  • Uw inzet. Consumenten willen graag zien dat u zich inzet om uw winkel schoon te houden. Plaats daarom vuilnisbakken, hang borden op waarop staat dat u recyclet en bied klanten bijvoorbeeld gebruik van een desinfecterende handgel aan - zeker tijdens de huidige coronacrisis.
  • Een schone vloer. Als uw vloer pas gepolijst en glanzend is, krijgt de klant direct de indruk dat uw winkel schoon is. Op dezelfde manier zorgt een vieze vloer ervoor dat uw klant de indruk kan krijgen dat de gehele winkel vies is. Zorg er dus voor dat de vloer continu schoon is en verwijder vlekken direct. Dat heeft als extra voordeel dat verse vlekken vaak makkelijker te verwijderen zijn.
  • Schone toiletten. De toiletten moeten brandschoon zijn en fris ruiken. Vergeet ook niet dat er altijd voldoende zeep, toiletpapier en papieren handdoeken aanwezig moeten zijn. 

Netheid en aansprakelijkheid

Netheid is niet alleen belangrijk om consumenten tevreden te houden. Het is ook belangrijk voor de veiligheid van klanten en voor uw aansprakelijkheid. Als een klant in een winkel gewond raakt en kan bewijzen dat de eigenaar nalatig is geweest, kan dat u duur komen te staan. De belangrijkste oorzaak voor verwondingen is de vloer. Klanten kunnen uitglijden, struikelen of vallen als de vloer glad of versleten is of als vloerdelen bijvoorbeeld los zijn geraakt. Let daarom op gescheurde vloerbedekking, gebroken laminaatplanken, oneffenheden in houten vloeren en gaten in betonvloeren. Ook gemorste vloeistoffen en zwerfvuil kunnen ongelukken veroorzaken. Houd looppaden altijd vrij en investeer in goede schoonmakers, reinigingsmiddelen en apparatuur om uw winkel veilig, netjes en schoon te houden.

Een keurige reputatie behouden

Een vuile winkel kan al snel een PR-nachtmerrie worden. Bijna iedereen heeft tegenwoordig altijd een mobiele telefoon bij zich. Klanten kunnen dan ook in een handomdraai een foto maken van een smerige vloer of een vies toilet, om deze vervolgens via Facebook, Twitter, Instagram of Google Reviews te delen met duizenden anderen. Een onderzoek heeft aangetoond dat de 5 belangrijkste redenen voor consumenten om nooit meer terug te komen zijn:

  • Vieze of muffe geur - 78%
  • Vieze toiletten - 66%
  • Vuile en stoffige oppervlakken - 65%
  • Vieze ingang - 60%
  • Kapotte en vuile kleedkamers - 56%

Waar moet u als winkelier op letten?

Om een goede eerste indruk te maken, slechte PR te voorkomen en mogelijke klachten of zelfs rechtszaken te voorkomen, kunt u eenvoudig preventieve maatregelen nemen. Daarmee bent u overigens nooit klaar. Sommige taken moeten dagelijks of zelfs elk uur worden uitgevoerd.

  • Maak van schoonmaken een routine. Een wekelijkse of zelfs dagelijkse schoonmaakbeurt is meestal niet genoeg. Laat werknemers zonodig elk uur de ingang, looppaden en toiletten controleren. Dan weet u zeker dat alles continu schoon is.
  • Plan regelmatig een grondige reiniging. Zorg ervoor dat alle oppervlakken die klanten kunnen aanraken grondig schoon zijn, dus ook vrij van bacteriën en andere micro-organismen. De gehele winkel moet hiervoor regelmatig grondig worden schoongemaakt. Vergeet daarbij hoge plafonds, trapleuningen, vloeren, ramen en bijvoorbeeld reclamedisplays niet. Let niet alleen op openbare ruimtes, maar ook op ruimtes die alleen toegankelijk zijn voor medewerkers.
  • Controleer de luchtkwaliteit. Laat lucht- en afvoerkanalen en airconditioners regelmatig reinigen en onderhouden.
  • Onderhoud de buitenboel. Laat uw stoep en winkelgevel regelmatig professioneel reinigen. Daarmee maakt u meteen een goede eerste indruk. Plan ook minstens één keer per jaar een grondige schoonmaak van de parkeerplaats om ingebed vuil, olievlekken, bandensporen en ander vuil dat zich ophoopt rond de auto's van uw klanten te verwijderen.
  • Verwijder graffiti direct. Klanten vinden het niet prettig om graffiti te zien, dus zorg ervoor dat u een schoonmaakbedrijf achter de hand heeft dat graffiti direct kan verwijderen.

Meer informatie

Carel Lurvink biedt een uitgebreid assortiment producten en schoonmaakmiddelen om uw winkel sprankelend schoon te maken én te houden. Uiteraard helpen we u graag bij het maken van de juiste keuzes voor uw bedrijf en werkzaamheden. Heeft u vragen? Onze specialisten helpen u graag verder als u belt naar 053 - 434 43 43 of een e-mail stuurt naar [email protected].

 

Gerelateerde artikelen