In zorginstellingen is het organiseren van de schoonmaak en dus het borgen van het juiste hygiëneniveau, een uitdaging op eredivisie-niveau. Terwijl de schrik van corona nog in de benen zit, kampen ze met grote personeelstekorten, een hoog ziekteverzuim, financiële tekorten en veranderende wetgeving. “We willen de zorgbestuurders zoveel mogelijk ondersteuning bieden bij deze uitdagingen. Daarom geven we trainingen waarbij we het personeel onder andere leren om prettiger en efficiënter te werken. Vanwege het personeelstekort is het immers van groot belang dat schoonmaakwerk aantrekkelijk blijft”, stelt Rein Hoornstra, Senior Sector Specialist Medical bij Carel Lurvink.
“Wij zijn niet alleen totaalleverancier maar ook kennispartner. En in die hoedanigheid komen wij graag bij onze klanten om trainingen op maat te geven. Afhankelijk van de wensen, kunnen wij medewerkers bijvoorbeeld leren om efficiënter, duurzamer, plezieriger of ergonomischer te werken. Of we nemen de nieuwste regelgeving even goed onder de loep. Maar we demonstreren ook graag hoe men onze producten het beste kan gebruiken.”
Erkenning
“Bij voorkeur geven we een on-the-jobtraining. Zo kunnen we informatie geven die echt aansluit op de praktijksituatie. Daarnaast vinden we erkenning heel belangrijk. Veel medewerkers zijn onzeker over hun werk omdat schoonmaakwerk onterecht een lage status heeft.
We willen het schoonmaakpersoneel, maar ook de medewerkers die naast hun bestaande werk steeds vaker schoonmaaktaken moeten verrichten, laten weten dat ze belangrijk zijn. Want dat zijn ze ook écht. Tegenwoordig is schoonmaken vanwege alle beperkingen namelijk heel slim werk. Daarom starten we vaak met te zeggen: we moeten zuinig op jullie zijn, want jullie zijn onmisbaar en we weten dat de lat hoog ligt. We hebben bewust een certificaat ontwikkeld dat de organisatie kan uitreiken aan de cursisten. Dat onderstreept de erkenning die het management en wijzelf aan hun vak geven. Daarnaast vinden we een laagdrempelige sfeer belangrijk, zodat men zich op hun gemak voelt. Eén van mijn ijsbrekers is bijvoorbeeld: ik ben van een leverancier in schoonmaakmiddelen en vandaag ga ik jullie vertellen dat jullie minder schoonmaakproducten moeten gebruiken”, lacht Rein.