In Carel de Podcast bespreken we vragen van klanten en nemen we u mee achter de schermen van ons bedrijf. In deze podcast die in het teken staat van ‘Circulair ondernemen’ gaan Lindie Feuler en Rein Hoornstra hier enthousiast met elkaar over in gesprek. Lindie is vanuit haar rol verantwoordelijk voor de brandmarketing van BlackSatino bij WEPA. In hun gesprek komen mooie vragen voorbij. Waarom vindt WEPA circulair ondernemen belangrijk? Wat kunt u als organisatie breed doen om circulair ondernemen te versnellen? En hoe kan de rol van circulair ondernemen beter worden ingevuld bij Facility Management? Eén ding wordt tijdens hun gesprek al snel duidelijk: circulaire oplossingen raken veel meer dan alleen het inkoopbudget.
We ontkomen er als mensheid niet aan dat we veel zuiniger moeten omspringen met onze grondstoffen en onze afvalstoffen. Dat vraagt om bewuste keuzes voor duurzame producten en productiemethodes en voor zo min mogelijk schadelijke oplossingen op het gebied van mobiliteit en verbruiksartikelen. Bedrijven die circulair ondernemen serieus opvatten, kijken daarom ook nadrukkelijk naar hun toeleveranciers. Dat zorgt er ook voor dat WEPA een van de preferred suppliers is van Carel Lurvink. Onder het label BlackSatino levert het bedrijf circulaire sanitaire oplossingen, die worden gemaakt op basis van duurzame en verantwoorde grondstoffen.
We ontkomen er als mensheid niet aan dat we veel zuiniger moeten omspringen met onze grondstoffen en onze afvalstoffen. Dat vraagt om bewuste keuzes voor duurzame producten en productiemethodes en voor zo min mogelijk schadelijke oplossingen op het gebied van mobiliteit en verbruiksartikelen. Bedrijven die circulair ondernemen serieus opvatten, kijken daarom ook nadrukkelijk naar hun toeleveranciers. Dat zorgt er ook voor dat WEPA een van de preferred suppliers is van Carel Lurvink. Onder het label BlackSatino levert het bedrijf circulaire sanitaire oplossingen, die worden gemaakt op basis van duurzame en verantwoorde grondstoffen.
Hoe kunt u circulair ondernemen versnellen?
De transitie van traditionele naar circulaire economie gebeurt niet van vandaag op morgen. Ondertussen neemt de klantvraag naar duurzame producten flink toe. Kortom, het tempo moet bij bedrijven omhoog. Wat is er volgens Lindie Feuler voor nodig om als bedrijf sneller circulair te gaan ondernemen? “Circulair ondernemen is niet altijd de makkelijkste weg. Als organisatie moet je daarom wel intrinsiek gemotiveerd zijn om dingen circulair te gaan doen. Dat begint met het uitspreken van uw ambities en het opstellen van doelstellingen die je daaraan koppelt. Vervolgens zijn goede communicatie, doorzettingsvermogen en gedragsverandering nodig om de circulaire oplossingen ook succesvol binnen je organisatie toe te passen.“Kies voor samenwerking en betrokkenheid
Lindie benadrukt hierbij hoe belangrijk is om de samenwerking met leveranciers op te zoeken. “Je kunt het niet alleen! Vanuit die samenwerking kun je echt veel sneller circulaire stappen zetten. Daarbij is het ook belangrijk om medewerkers actief te betrekken bij de verduurzaming van het bedrijf. Betrokkenheid zorgt namelijk voor draagvlak. En van daaruit gaan medewerkers ook vaak spontaan meedenken over nieuwe circulaire oplossingen voor producten en processen.”Belangrijke rol inkopers en facility management
Circulair gaan ondernemen begint al aan de voorkant van het proces – namelijk bij facility management en inkoop – constateert Rein Hoornstra. “Juist de facility managers en inkopers van een organisatie moeten dus de vertaalslag kunnen maken van de circulaire ambities van de eigen organisatie naar praktische oplossingen. Hoe kan de facility manager hierin zijn rol nog steviger pakken?” Lindie: “Allereerst betekent dit bewust kiezen voor de inkoop van circulaire producten. Daarnaast is het ook belangrijk dat je als facility manager kijkt naar modellen waarbij je betaalt voor het gebruik van een product in plaats van dat je het moet aanschaffen. Ook vraagt het om een kritische blik op afvaldienstverlening: welke afvalstromen kun je verrijken en welke bestemmingen kun je daarvoor vinden? Kun je het restafval reduceren en is er een circulaire oplossing voor je afval? Maar probeer afval uiteraard vooral zoveel mogelijk te voorkomen.”Kijk verder dan uw inkoopbudget
Rein Hoornstra: “Een belangrijk aspect dat in gesprekken over circulaire producten vaak langskomt, is het prijskaartje hiervan. Ervaren jullie circulair inkopen als duurder dan traditioneel inkopen?” Lindie: “Wat wij leren en zien, is dat circulaire oplossingen veel meer raken dan alleen het inkoopbudget. Het betekent dat je op een andere manier naar je budget moet gaan kijken. Sommige producten zijn wellicht duurder in aanschaf, maar je bespaart misschien wel op logistieke kosten. Of je hebt een positieve impact op je personeelsbudget, omdat je aantrekkelijker wordt als werkgever omdat je je als duurzaam bedrijf profileert. Ga je aan de slag met circulariteit en budgetten? Dan zeg ik: trek het breder, probeer naar het totaalplaatje te kijken en zie wat er onder de streep overblijft.”In deze podcast gaat Lindie Feuler met Rein Hoornstra dieper in op dit onderwerp. En uiteraard gaat het daarin ook over het bijzondere toilethygiëneconcept van BlackSatino, waarin alle producten het resultaat zijn van een kringloop. Zelfs de gebruikte koffiebeker krijgt na enkele weken een nieuw leven als toiletpapier. Laat je in deze podcast inspireren door een sterk staaltje ketensamenwerking.
Beluister hier de gehele Carel de Podcast over circulair ondernemen. Vindt u deze podcast interessant? Laat dan een review achter op Apple Podcast.