Podcast: Facilitair verandermanagement in de zorg

Medical - Facilitair verandermanagement in de zorg
In gesprek met Kees Kellendonk van zorginstelling Patyna

Jaarlijks produceert de zorg meer dan 300.000 ton afval. Ook is deze sector verantwoordelijk voor ruim 7% van de totale jaarlijkse CO2-uitstoot in Nederland. Het leveren van zorg draagt dus bij aan de klimaatcrisis. Het is dan ook onvermijdelijk dat thema’s als duurzaamheid en innovatie elkaar hier tegenkomen, en sterker dan ooit op de voorgrond treden.

Ook bij Patyna, een zorginstelling in Friesland met maar liefst 25 locaties en ruim 3000 medewerkers, spelen deze thema’s een grote rol. Elke dag bieden zij hoogwaardige zorg aan ouderen in landelijke en waterrijke gebieden en streven zij ernaar om hun processen efficiënter te maken voor een toekomstbestendige zorgomgeving. In deze podcast vertellen Kees Kellendonk, Manager Facilitaire en Technische dienstverlening van Patyna, en Rein Hoornstra, Sr. Customer Solution Specialist bij Carel Lurvink, hoe zij via creatieve oplossingen, de betrokkenheid van medewerkers en een goede dosis energie bijdragen aan een schonere wereld.

Niet slechter of beter, maar slimmer en efficiënter

Patyna heeft zich aangesloten bij de Green Deal Duurzame Zorg 3.0 en zet daarmee een duidelijke stap richting milieubewuste bedrijfsvoering. Dit betekent niet alleen het verminderen van afval en energieverbruik, maar ook het optimaliseren van logistieke processen en het bewust inzetten van middelen. Samen met Carel Lurvink heeft Patyna grote vooruitgang geboekt, zoals de overstap naar ecologische producten.

Rein Hoornstra (Carel Lurvink): “Wij hebben het nog nooit meegemaakt dat een organisatie in slechts drie kwartier tijd van een traditionele naar een ecologische schoonmaaklijn ging.”

Kees blikt hier nuchter op terug en legt uit dat de drie kwartier durende live-stream, waarin de transitie op een heldere en creatieve manier aan de medewerkers werd gepresenteerd, onderdeel was van een langer traject. Door gestroomlijnde procesvoering en duidelijke communicatie hebben ze laten zien hoe innovatie succesvol kan worden uitgerold in een grote en complexe organisatie.

Een bepalende beslissing hierbij was de harmonisatie van alle schoonmaakproducten en -processen. Dit betekende dat Patyna overging op een uniform assortiment van ecologische middelen, waardoor de inkoop en logistiek efficiënter werden. Medewerkers op alle vestigingen gebruiken nu dezelfde materialen en technieken, wat training vereenvoudigt en verspilling vermindert. Dit zijn de eerste belangrijke acties voor een kostenefficiënte werkomgeving waarbij samenwerking tussen locaties wordt aangespoord.

Kees Kellendonk (Patyna): "Duurzaamheid begint met de overtuiging dat we het beter achterlaten dan we het aantroffen. Dat is onze persoonlijke en professionele drijfveer."

Hoe zorg je dat je de medewerkers meekrijgt?

Verandering wordt niet opgelegd, maar aantrekkelijk gemaakt door aan te sluiten bij wat medewerkers thuis belangrijk vinden. Praktijken die voor velen thuis vanzelfsprekend zijn, zoals afvalscheiding en het gebruik van ecologische producten, worden ook op een logische en eenvoudige manier in de werkomgeving toegepast. Dit laat medewerkers zien dat duurzaamheid zowel praktisch als haalbaar kan zijn binnen hun dagelijkse werkzaamheden.

Kees Kellendonk (Patyna): “Wat thuis belangrijk is, willen medewerkers ook zien bij hun werkgever.”

Door deze energie te creëren en medewerkers goed te informeren over het waarom en hoe van duurzame keuzes, begrijpen zij het belang en worden zij actief betrokken. Dit zorgt voor betere acceptatie van veranderingen, maar stimuleert ook een gevoel van verantwoordelijkheid. Zo wordt duurzaamheid niet als verplichting ervaren, maar als een gezamenlijke ambitie.

Kees Kellendonk (Patyna): “Je kunt wel zeggen ‘chloor mag niet meer’ maar je moet wel uitleggen waarom niet en wat dan het alternatief is. Én het vertrouwen geven dat deze moderne alternatieven goed werken.”

Verantwoorde hygiëne in de zorg met zicht op morgen

En voor 2025? Beide organisaties werken aan circulaire oplossingen, zoals het recyclen van papieren handdoeken tot toiletpapier en het hergebruiken van schoonmaakflessen. Ook het elimineren van chemische stoffen is onderdeel van het plan. Het doel is dus helder: bedrijfshygiëne op het hoogste niveau behouden, een financieel rendabel model waarborgen en tegelijkertijd een positieve footprint achterlaten. Een schone wereld draagt immers bij aan gezonde leefomstandigheden voor de mensen, wat deze keuzes van groot belang maakt in de zorg.

Met het partnerschap willen Carel Lurvink en Patyna een inspirerend voorbeeld zijn voor andere ondernemingen in de zorg, want samen, mét een goede hoeveelheid energie, kan er echt impact worden gemaakt.

Meer weten? Beluister onze podcast hier!

Gerelateerde artikelen