Een toenemende vraag, een tekort aan -goed- personeel en tarieven die onder druk staan. Dat zijn in een notendop de uitdagingen waar de meeste schoonmaakbedrijven mee te kampen hebben. De focus ligt dus op efficiency, maar uiteraard wel in combinatie met optimale veiligheid en gebruiksgemak.
“De tijd dat klanten tevreden waren als ze de laagste prijs kregen ligt definitief achter ons”, vertelt Bas Bönhke, sector manager Facility bij Carel Lurvink. “Natuurlijk is de prijs belangrijk. Die moet gewoon goed zijn. Maar klanten, zeker de onze, willen méér. Die verwachten toegevoegde waarde op het gebied van productkennis, advies en efficiency. Ze zoeken een partner waarmee ze een vertrouwensband kunnen opbouwen. Die vinden ze in ons en daarmee zijn we onderscheidend in de markt.”
“De tijd dat klanten tevreden waren als ze de laagste prijs kregen ligt definitief achter ons”, vertelt Bas Bönhke, sector manager Facility bij Carel Lurvink. “Natuurlijk is de prijs belangrijk. Die moet gewoon goed zijn. Maar klanten, zeker de onze, willen méér. Die verwachten toegevoegde waarde op het gebied van productkennis, advies en efficiency. Ze zoeken een partner waarmee ze een vertrouwensband kunnen opbouwen. Die vinden ze in ons en daarmee zijn we onderscheidend in de markt.”
Levering op locatie
In een branche waar elke minuut telt, biedt Carel Lurvink efficiency in het bestel- en het logistieke proces. “Neem bijvoorbeeld het gemak van ons online bestelsysteem”, vervolgt Bas. “Voor veel klanten is dat een uitkomst, omdat het gewoon aantoonbaar tijd bespaart. Er komt bijvoorbeeld na het inloggen standaard een lijst in beeld met producten die de klant regelmatig bestelt. Een herhaalorder is een kwestie van aanvinken. Klanten kunnen het systeem deels naar eigen wens inrichten en bijvoorbeeld autorisaties geven aan inkopers en gebruikers. Een koppeling met de eigen boekhouding is eenvoudig te maken. Een volgende stap is het uitbreiden van de mogelijkheden voor forecasting, het invoeren en klaarzetten van toekomstige bestellingen aan de hand van inkooppatronen.” Niet alleen online bestellen scheelt tijd, ook de logistiek die daarop volgt kenmerkt zich door efficiency. Bas: “We leveren op de gewenste bestemming: bij de klant of op de locatie waar de spullen nodig zijn. Dat kan letterlijk tot in de bezemkast. Voordeel daarvan is dat een schoonmaker zich nooit zorgen hoeft te maken over een gebrek aan middelen of materialen. Dreigt er toch een tekort of is de klant een bestelling vergeten, dan leveren we na.”
Ergonomisch veranwoord
Efficiënte logistiek, innovatieve werkwijzen en tijdbesparende middelen en materialen betekenen voor de schoonmaak pure winst. “Maar naast goed en snel moet het werk veilig en ergonomisch verantwoord gebeuren”, zegt Bas stellig. “Als alle middelen en materialen voor de schoonmakers klaar staan voor gebruik, dan scheelt dat niet alleen handelingen maar vergroot dat ook de veiligheid. Het uitwringen van doeken bijvoorbeeld kan leiden tot polsklachten. Dus moet je zorgen dat er zo weinig mogelijk uit te wringen valt. Disposable cleaning is daarvoor ideaal. Dat scheelt tijd, draagt bij aan veilig en ergonomisch verantwoord werken en geeft vaak minder belasting voor het milieu dan traditioneel schoonmaken. Textiele doeken bijvoorbeeld leveren na herhaaldelijk wassen in op kwaliteit en moeten dan alsnog vervangen worden. En die wasbeurten kosten water, energie en schoonmaakmiddelen. Los nog van het transport van en naar de wasserette.”Om klanten optimaal van dienst te zijn, hecht Carel Lurvink waarde aan persoonlijk contact. “Wij voeden onze klanten met informatie, maar krijgen omgekeerd ook heel veel informatie van onze afnemers”, vervolgt Bas. We doen graag gezamenlijke pilots in testomgevingen om te beoordelen hoe een nieuw product of artikel het in de praktijk doet. Dat betekent veel contact met objectleiders, maar ook met de werkvloer. Uiteindelijk zijn het toch de schoonmakers die het moeten doen.”