‘Iedereen verdient een schone en veilige werkomgeving’. Het mission statement van Carel Lurvink is kort, bondig en helder als osmosewater. Het bedrijf is continu bezig te verduurzamen en neemt daarbij grote stappen - met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Carel Lurvink deed het al toen het begrip nog moest worden uitgevonden. Altijd al stond de mens centraal in de organisatie en nog steeds ervaren medewerkers, klanten en leveranciers Carel Lurvink als een warm bad: een platte, transparante en toegankelijke organisatie waar iedereen benaderbaar is en contact heeft met elkaar. Die transparantie is er ook in fysieke zin: wie de showroom binnenkomt, heeft ook meteen zicht op het magazijn en de kantoorruimten. Geluncht wordt er in de eigen brasserie en dagelijks is er voor alle medewerkers ‘fruit van de zaak’.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Carel Lurvink deed het al toen het begrip nog moest worden uitgevonden. Altijd al stond de mens centraal in de organisatie en nog steeds ervaren medewerkers, klanten en leveranciers Carel Lurvink als een warm bad: een platte, transparante en toegankelijke organisatie waar iedereen benaderbaar is en contact heeft met elkaar. Die transparantie is er ook in fysieke zin: wie de showroom binnenkomt, heeft ook meteen zicht op het magazijn en de kantoorruimten. Geluncht wordt er in de eigen brasserie en dagelijks is er voor alle medewerkers ‘fruit van de zaak’.
Cradle to cradle
De nieuwbouw aan de IJzersteden bood een perfecte gelegenheid om duurzaamheid nog verder te integreren. Zo zijn de platte daken van het bedrijfspand voorzien van driehonderd zonnepanelen, wat in vergelijking met regulier energieverbruik op jaarbasis dertigduizend kilogram aan CO₂-uitstoot scheelt. Inmiddels wordt meer dan de helft van het elektriciteitsverbruik zelf opgewekt. Bij de nieuwbouw is zoveel mogelijk ‘cradle to cradle’ gewerkt en zijn onder meer gerecyclede vloertegels gebruikt van Desso.'Het Nieuwe Rijden' is de norm
Carel Lurvink stimuleert medewerkers om zoveel mogelijk op de fiets naar het werk te komen, onder meer via de app ‘Fietsmaatjes’. De parkeerruimte telt acht oplaadpunten voor e-bikes en elektrische auto’s. Diesels worden er zakelijk niet gereden, waar mogelijk zijn alle auto’s voorzien van het energielabel A en ‘Het Nieuwe Rijden’ is de norm. Op basis van ‘Cross & Care Logistics’ is het mogelijk om klanten samen met andere leveranciers in één gezamenlijke zending te beleveren.Aandacht voor MVI
Gebruikte materialen worden door Carel Lurvink ingenomen om deze te (laten) recyclen. Met een nieuw cradle to cradleproject zal dit nog meer gestalte krijgen. Naast MVO is er aandacht voor MVI: maatschappelijk verantwoord inkopen. Er wordt bij voorkeur zaken gedaan met lokale en regionale partners, en leveranciers met recyclebare producten genieten de voorkeur, zoals Satino Black (het eerste Cradle to Cradle toilethygiëneconcept) en Emma (met circulaire veiligheidsschoenen). Onder het eigen merk Clear ECO worden milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen geleverd. Dit eco-assortiment krijgt in de nabije toekomst verdere uitbreiding.Opstap naar de arbeidsmarkt
Carel Lurvink streeft ernaar de arbeidsmarkt voor iedereen toegankelijk te maken. Zo helpen er verschillende mensen met een Wajong-uitkering mee in het magazijn en is er een samenwerking met Estinea voor onder meer het inpakken van try-out boxen.'Mister MVO' Paul Gortemulder maakt beleid concreet
Een MVO-beleid hebben is één, ernaar handelen kan een stevige uitdaging zijn. Carel Lurvink prijst zich dan ook gelukkig met een eigen, even idealistische als vasthoudende, ‘Mister MVO’.‘Duurzaamheid, MVO, Enschede, vacature’. Zo ongeveer zag de ‘Google search’ eruit die Paul Gortemulder zo’n anderhalf jaar geleden op het world wide web invoerde. "Ik was heel bewust op zoek naar een bedrijf dat écht werk maakt van duurzaamheid. Carel Lurvink kwam als één van de eersten naar voren. Met een verhaal dat mij meteen aansprak."
Een passende vacature was er niet, dus besloot Paul een open sollicitatie te sturen. "Ik mocht op gesprek komen en kon aan het werk. Ik doe allerhande werkzaamheden in het magazijn, met de nadruk op opruimen en schoonmaken. Vanaf dag één kan ik hier mijn ei kwijt. Neem het scheiden van papier en restafval, daar probeer ik steeds verder in te gaan. Zo heb ik voorgesteld om een afvalton aan te schaffen voor grof afval. Dan kunnen we nog verder scheiden en hoeven we minder vuilniszakken te gebruiken."
Paul’s passie voor duurzaamheid ontstond in 2012. "Vanaf toen ben ik in alle opzichten steeds verantwoorder gaan leven. De thermostaat staat altijd op 17, ik douche koud en mijn ketel en radiator zijn optimaal ingeregeld. Mijn auto, een Prius uit 2007, heb ik verkocht. Ik doe nu alles op de fiets. Wat ik nog graag zou willen? Een eetbare tuin. Maar omdat ik in een appartement woon, wordt dat nog een hele uitdaging.”