Een vast item in ons magazine is '5 vragen aan...'. Dit keer stellen we de vragen aan Gerard Kraaijeveld van WEPA. WEPA is producent en leverancier van o.a. BlackSatino en duurzaam hygiënepapier. Gerard werkt nauw samen met de inkoopafdeling en de Sector Specialisten van Carel Lurvink.
Wie ben je en waar kennen we je van?
Ik ben Gerard Kraaijeveld, Accountmanager Groothandel bij WEPA en werk in die hoedanigheid al 16 jaar met Carel Lurvink samen.
Waarom ben je accountmanager geworden?
Toen ik de middelbare school had afgerond, startte ik met vakantiewerk op de markt. Daar ben ik verliefd geworden op het verkoopvak. Ik droomde ervan dat ik op mijn 25e een buitendienstfunctie zou hebben en dat is uitgekomen. Op een gegeven moment voelde ik de behoefte aan een nieuwe uitdaging. Iemand tipte mij dat er bij WEPA, toen nog Van Houtum geheten, en vacature openstond. Enfin, op die manier ben ik bij WEPA terechtgekomen en daar werk ik nu al jarenlang met veel plezier.
Waar komt je passie voor duurzaamheid vandaan?
Die is gaandeweg gekomen. Ik stond erbij toen het bedrijf ervoor koos de ‘duurzaamheidsweg’ te bewandelen. Dan raak je er automatisch vertrouwd mee en ga je het zelf ook waarderen en omarmen. Destijds lag de focus van het bedrijf al op het recyclen van oud papier voor de productie van hygiënepapier. Ik ben nu 56 jaar en vroeger riepen we al: waarom moet je een boom kappen voor producten die slechts eenmalig gebruikt worden? De huidige ontwikkelingen zijn prachtig. Onze lijn circulaire dispensers van BlackSatino en ons hygiënepapier met Cradle to Cradle-keurmerk gebaseerd op diverse papierstromen en alternatieve grondstoffen, laten zien dat er veel mogelijk is om duurzaam te ondernemen, zonder concessies op andere vlakken te hoeven doen.
Wat maakt je zakelijk gezien trots?
De relatie met mijn klanten en de bijdrage die ik mag leveren om, samen met Carel Lurvink, bedrijven te helpen om te verduurzamen. Daarin versterken Carel Lurvink en WEPA elkaar. Het is fijn om op deze wijze indirect zelf een aandeel te leveren aan een duurzamere wereld.
Waar haal je inspiratie uit?
Heel cliché, maar mijn werk is letterlijk mijn hobby. Ik haal veel energie uit mijn klantcontacten. Denk daarbij aan het sparren met salesmanagers en inkoopafdelingen. Ik vind het heerlijk om samen ideeën uit te wisselen, oplossingen te bedenken en met veel enthousiasme de nieuwe producten toe te lichten. Wat dat aangaat, is Carel Lurvink echt een partner die ons merk en onze werkwijze omarmt. We matchen op veel vlakken, waaronder duurzaamheid. WEPA is de nummer drie in Europa op het gebied van hygiënepapier. We hebben een groep geselecteerde partners in de landen waar we actief zijn en Carel Lurvink is niet voor niets één van onze oudste partners in Nederland.